almamania

Nincs megjeleníthető elem

Képernyőről a nyomdába

2009.01.06. 09:47 AdSafari

Forrás: Kreatív

 

Miközben még mindig sokan attól tartanak, hogy az internet megöli a könyvet, egyre több blog kerül nyomtatásba. A szakértők szerint a blogkönyvek sikerének titka a közösség, és annak felismerése, hogy a blogoszféra kiváló marketingeszköze a könyvnek. Ennek ellenére ezek a kiadványok nem igazán jutnak fel az eladási listák élére.  

Nyomtatott formába önteni az online írásokat egy kicsit olyan, mintha cd-t másolnánk magnószalagra vagy dvd-t videokazettára. Technológiai visszafejlődés vagy mellékvágány? Üzleti remények, presztízsvágy vagy a szélesebb olvasóközönség motiválja a bloggereket? Esetleg a kiadó jár jól, ha lecsap egy népszerű blogra? Ugyanúgy, mint a sajtóban, a film- vagy zenekiadásban, ahol még nem ismerték fel az internet előnyeit, a fő kérdés az, hogy az online, ingyen, mindenki számára elérhető tartalom rontja-e az eladási számokat, vagy inkább jó marketingeszköznek tekinthető. A könyvkiadók és a bloggerek véleménye megoszlik a kérdésben.


Gombostűre tűzött lepke
Számos érv szól amellett, hogy egy blog nyomtatásban is megjelenjen. Egyrészt az internet nem alkalmas nagy mennyiségű szöveg olvasására, másrészt az internetezés Magyarországon még inkább helyhez kötött és aktív elfoglaltságot jelent, munkához, kommunikációhoz kötődik. Azaz – ahogy Szabó Gergely, a Webisztán tech-bloggere fogalmaz – a telekre nem laptopot viszünk, hogy olvassunk valamit. Az alacsony netpenetráció a szakember szerint viszont rossz érv a blogkönyvek mellett. Szerinte ezek a tartalmak főként budapesti fiataloknak szólnak, és nem valószínű, hogy tömegesen veszik meg például vidéki, idősebb emberek.


Blogterrárium

Szerkesztette: Gáspár Mari – Rentz Mátyás
Kiadás: I.A.T., 2008
Ára: 2990 forint
Oldalszám: 302
Blog címe: válogatás különböző blogokból








A blogkönyv ugyanakkor ellentmondásos jelenség, hiszen visszafordíthatatlanná, megmásíthatatlanná teszi a percnek szóló, instant megnyilvánulásokat. Miközben egy blogban általában csak a legfrissebb bejegyzést olvassák, a könyvben ugyanakkora a súlya a második oldalnak, mint az utolsónak. „Olyan, mint a gombostűre tűzött lepke. Szép, lehet nézegetni, de éppen a lepkeség lényege, az élet, a mozgás hiányzik belőle” – fogalmazott nemrégiben egy blogbejegyzésben Pollner, azaz Pécsi Ferenc, a Mediablog.hvg.hu-n. További hátránya, hogy eltűnnek belőle a linkek, az interaktivitás, a kommentek. Ezért nem minden blog alkalmas arra, hogy megőrizzék az örökkévalóságnak. Pollner szerint a jó blogkönyvek leginkább a nem blogszerű blogokból készülnek.

Bár az irodalmi napló és a blog mint webnapló hagyományait követve a legjobb alapanyagot a szókimondó egoblogok szolgáltatják, éppen a könyv maradandósága miatt a weben népszerű szerzők gyakran átszerkesztik a blogjukat, mielőtt nyomdába adják. „Megpróbálnak komolyságot kölcsönözni maguknak, miközben a blogjuk épp attól volt sikeres, hogy spontán, nyers és őszinte megnyilvánulások szerepeltek benne. Attól, hogy kínos dolgokat is le mernek írni az anonimitás miatt, mernek kísérletezni, mert úgyis törölhetik, átírhatják a bejegyzéseket. Nincs akadémikus hozzáállás, az utca embere a saját szájából, az esetlen mondataival mondja el a saját történeteit” – fogalmazott Szabó Gergely.

Nagy író vs. kis blogger
Vincze Zita, a Népszabadság munkatársa, a 2500 példányban megjelent India Gyógyszálló című blogkönyv szerzője például a könyv készítésekor átszerkesztette a blogra írt szöveget, hogy megfeleljen azoknak a követelményeknek, amelyek egy könyvtől elvárhatók. „Vannak benne exkluzív részek is, és a végét sem írtam meg a blogban, hogy vegye meg a könyvet, aki kíváncsi rá” – mondta az írónő a Kreatívnak. Van azonban olyan eset is, hogy a szerző a könyv megjelenése után megváltoztatja a blog tartalmát is, vagy teljes egészében eltávolítja a netről.


Fűszer és lélek – zsidó konyha itt és most
Szerző: Fűszeres Eszter (Bodrogi Eszter)
Kiadás: Wincom, 2008
Ára: 5990 forint
Oldalszám: 306
Blog címe: Fuszereslelek.blogspot.com








Ez utóbbit tette például Megyeri Nikolett, akinek Lélekdonor című blogalapú novelláskötetét 23 éves korában adta ki az I.A.T. kiadó. „A blogírás önterápia volt a lázadó korszakomban, nem vettem komolyan, mindent kiteregettem, nem érdekelt, ki ol-  vassa. De megéreztem a könyv súlyát, és megszelidítettem a szöveget, mert eredeti formában durva lett volna” – fogalmazott a szerző, aki szerint ami a blogból lényeges volt, az benne van a könyvben. „Egyébként egy blognak akkor van értelme, ha aktuális, a jelennek szól. Azt nem akartam, hogy az egész szöveg ott maradjon az internet szemétdombján” – indokolta a blog törlését. Üzleti fogásnak azonban semmiképp nem nevezné, mint mondja, sem a kiadó, sem ő nem járt vele jól anyagilag. Az ezer példányban megjelenő könyvnek ugyanis csak a töredéke fogyott el. „Elsősorban a blogom rendszeres olvasói – a napi 150-200 látogató – voltak azok, akikhez eljutott a könyv, ugyanis az egyedüli reklámja tulajdonképpen az volt, hogy előtte három évig blogot írtam, ezenkívül nem volt semmiféle marketing” – mondta Megyeri Nikolett.


Kissinger és én
Szerző: Gantner Ádám
Kiadás: I.A.T., 2008
Ára: 1990 forint
Oldalszám: 176
Blog címe: Kissinger.nolblog.hu








Az I.A.T. karolta fel Gantner Ádám blogját is, miután az Ulpius Ház kiadó három hónapot ült a kéziraton, majd elutasította – mesélte tapasztalatait a kétezer-kétezer példányban megjelent Ősz Jeruzsálemben és a Kissinger és én című blogkönyvek szerzője. Bár Gantner igyekszik a könyveinek erős marketinghátteret adni, népszerűsítésére a fizetett metróplakátok és a Juventus rádió mellett az internetet is használja, az Iwiwen és társkereső oldalakon is promotálja magát és az írásait. Az egész inkább mégis a presztízsért megy, nem a bevételekért. „Nem ebből fogok meggazdagodni” – mondta, mégis újabb és újabb könyvet tervez. A blogot is csak marketingeszközként használja: könyvéből részleteket, ízelítőket tesz fel rá, és bár összességében az egész könyv felkerül a blogra, az új bejegyzések publikálásakor leszedi a korábbiakat. Brenyó József, a legutóbb a Blogterrárium című, a Blogter.hu blogjaiból szerkesztett gyűjteményt megjelentető I.A.T. vezetője szerint a bloggerek nagy része örülne, ha papíron is megjelennének az írásai, mert az íráskényszerük általában jó értelemben vett becsvággyal párosul. Az igazi álom pedig minden írni szeretőnek a saját könyv.

A közösség ereje
„Blogolj három évig, építs ki olvasóközönséget, aztán elkezdhetsz könyveket kiadni” – nyilatkozta a Mediashift magazinnak október végén Sramana Mitra tech-blogger, aki magánkiadásban, az erre szolgáló Amazon Book Surge szolgáltatás segítségével adta ki blogkönyvét, az Entrepreneur Journeyst. [A magánkiadás tengerentúli formáiról lásd játszóblogunk, a Szívlapát bejegyzését! - a Szerk.]  A szerző szerint a könyvkiadás nem a legjobban jövedelmező biznisz, szerinte sokkal inkább a presztízsért vágnak bele a szerzők, mintsem a pénzért. Ahhoz, hogy valamit hozzon is a konyhára, az ismeretlen szerzőnek érdemes előre kiépítenie egy közönséget az interneten, akikre mint potenciális vásárlókra számíthat. Az internet szerinte a youtube-os és facebookos vírusmarkerketinggel egy rakás lehetőséget kínál a szerzőknek a könyvük népszerűsítésére.


India Gyógyszálló – Hamaranna blogja
Szerző: Vincze Zita
Kiadás: Népszabadság, 2006
Ára: 3290 forint
Oldalszám: 192
Blog címe: Hamaranna.nolblog.hu









A blog több beszélgetőpartnerünk szerint is tökéletes marketingeszköz a könyvkiadás előtt. A blogról pontosan tudni, hány olvasója van, így nagyjából a könyv népszerűsége is megtippelhető, és a kommentek révén a szerző folyamatos visszajelzéseket kap, mi érdekli az olvasókat, mi jó, és mi rossz a blogjában. A kommentekben felvetődő kérdések ráadásul újabb posztokat szülhetnek, így az olvasó is részt vehet az alkotás folyamatában, magáénak érezheti a blogot és a könyvet is. „A szakítósblognak, ahol az olvasók szerzővé léptek elő, fél év után napi 15 ezer látogatója lett, és rendszeressé váltak a szakítósbulik is” – mondta Valuska László, a Könyvesblog és a Szakíts, ha bírsz blog elindítója, az utóbbiból háromezer példányban készült könyv egyik szerkesztője. „A könyvkiadásba folyamatosan bevontuk a blogolvasókat, nehogy azt érezzék, nyereségvágyból adjuk ki a történeteiket. Reméljük, az internetes olvasóink jelentős része megveszi a könyvet, mert ez a közösséghez tartozásuk egyik materiális jele” – tette hozzá Valuska.

A szakítósblogból készült könyv sikerének jó alapja lehet a mögötte álló közösség, amit erősíthet az eredetiségpárti szerkesztési elv, a kötetet ugyanis klasszikus értelemben nem szerkesztették, még a helyesírási hibákat sem korrigálták. De az is szerencsés, hogy a blog olvasói tapasztalatokat gyűjt össze, így jól működik könyvként is. A különböző kollekcióblogok albumként való kiadását szintén a könyv ajándéktárgy jellege teheti sikeressé. A külföldi blogvilágot jól ismerők leginkább a Post Secretet említették példaként, ahová az olvasók képeslapon küldhetik be a titkaikat. A legváltozatosabb vizuális elemekkel tarkított képeslapokat hatalmas sikerrel és egyre gyakrabban jelentetik meg most már album formájában is. Jó alapanyag lehet egy fotóblog vagy egy népszerű receptoldal is, bár ezek kiadása drágább mulatság.


Lélekdonor
Szerző: Megyeri Nikolett
Kiadás: I.A.T., 2006
Ára: 1982 forint
Oldalszám: 186
Blog címe: nincs, (korábban: Lelekdonor.freeblog.hu, majd Lelekdonor.hu)








Mivel a receptek önmagukban is megállják a helyüket, ráadásul a neten könnyebben kereshetők különböző kritériumok alapján, mint a könyvek tartalomjegyzékében, egyre többen főznek otthon online receptek alapján. Ugyanakkor a könyveladásokban is még mindig a szakácskönyvek vezetnek, amelyek mellett ugyanaz az érv, mint a többi könyvnél: szép képekkel, jó minőségű papíron kézbe fogni őket nem pótolható a virtuális világban. Így a november 7-én megjelent, a Fűszer és lélek gasztroblogból kinőtt szakácskönyv is nagyon adott az igényes kivitelre. „A könyv ötlete organikusan nőtt ki a blogból. Mind a Fűszer és lélek blogon, mind pedig a Judapest.org-on, ahol szintén ír a szerző, Bodrogi Eszter, napi négyezer egyedi olvasónk van, és tavasz óta a közösség vasárnapi brunchokat is tart. Éreztük, hogy igénylik, hogy néha a fogasra akasszuk a pixeleket” – fogalmazott Bitter Brúnó, a könyv egyik kiadója.

A háromezer példányból kétezret a terjesztői partnerek értékesítenek, ezret pedig közvetlenül maguk. „A blogokon keresztül már kitapintható volt, hogy nemcsak a profi terjesztőiparra számíthatunk, hanem a saját közösségünkre is. Ötszáz példányt már eladtunk a weboldalon, mielőtt a könyv megjelent volna” – mondta Bitter Brúnó, aki szerint a kiadvány erős visszacsatolást jelent a közösségnek arról, hogy bejegyzéseikkel valóban maradandó értéket teremtenek.

Kiadóválasztás
„A blogos tartalmak újraközlése azért könyvben jellemző, mert az újságok nem fogadókészek” – vélekedett Szabó Gergely. Egyik kivétel Andrassew Iván blogposztjainak rendszeres publikálása a Népszava hétvégi mellékletében, a Szép Szóban. A bejegyzéseket a Nol.hu és a Terasz.hu is újraközli, valamint állítólag közös könyv is készül belőlük. Az angolszász gyakorlattal ellentétben Magyarországon mégis fehér holló a magánkiadás, a szerzők inkább az ismert kiadókhoz fordulnak, vagy várnak, míg a kiadók felfedezik a blogjukat. Azonban még egyik kiadó sem vetette igazán rá magát a blogoszférára. Az I.A.T. kisebb példányszámú könyvein kívül vegyesen jelentek meg blogkönyvek a Népszabadságnál, a Ringier-nél, a Hvg-nél, és a Naphegy Kiadó, a DFT-Hungária vagy a TT Média is jelentetett meg ilyen munkát.


Szakíts, ha bírsz – Értékellek mint embert
Szerkesztette: Libor Anita – Valuska László
Kiadás: Konkrét Könyvek, 2008
Ára: 2999 forint
Oldalszám: 336
Blog címe: Szakitshabirsz.blog.hu








A szakítóskönyvet a szerkesztőpáros az Ulpiushoz tartozó Konkrét Könyveknél adta ki, mert úgy látták, ennek arculatába illik leginkább, és – például a Magvetőhöz vagy az Index kiadójához képest – a marketingje is elég erős. Az Index úgynevezett belső blogjain a fizetett munkatársak azonban magától értetődően egyeztetnek az Index kiadójával, ha könyvet terveznek az írásaikból. Gerényi Gábor, az Index társalapítója és tanácsadója, a könyvkiadást is végző Elektromédia ügyvezetője elismerte, hogy a terjesztéssel akadnak még problémáik, nem könnyű a könyvesboltokban előkelő helyet elfoglalni. Elmondása szerint az Index-könyvek közül eddig az azóta felszámolt Magus Design Stúdió (később Sirály Kiadó) kiadásában megjelent, több mint ötezer példányban elkelt Totalcar könyv volt a legnépszerűbb, amit azonban a tévéműsor is támogatott. „Az internetes kampány ilyen sikerhez még nem elég” – mondta Gerényi.

Az Elektromédia saját sikeres blogkönyve a bortesztekből álló, A művelt alkoholista borzsebkönyve volt. Ennek egyik kulcsa Pollner szerint az, hogy olvasgatható a képernyőtől elszakadva is, főleg ha valaki egy borszaküzletben akar puskázni belőle. Az Indexkönyvek sorozatában ugyanakkor online cikkek is jelentek már meg, például Ághassi Attilának, a portál sportrovata munkatársának interjúi az Elfelejtett aranyak című kötetben, vagy Bodoky Tamásnak a 2006. őszi utcai zavargásokról írt cikksorozata, amely idén szeptemberben háromezer példányban jelent meg Túlkapások címmel. „Nemcsak az tette kiadásra érdemessé, hogy a riportoknak van története, íve az első áldozattól a tettesek felmentéséig, hanem az is, hogy a válogatott fotókkal együtt végül egy albummá állt össze” – mondta el Bodoky, akiben többek között azért merült fel a könyv ötlete, mert azt remélte, hogy így annak ellenére beviheti a témát a baloldali-liberális köztudatba is, hogy az ezt az irányt képviselő média szerinte elhallgatta.

Mint a bakelitlemez
Az online világban mozgó megkérdezettekkel ellentétben kevésbé lelkesen nyilatkozott a blogokban rejlő lehetőségekről a Magvető sajtósa, Tegyi Tímea. A kiadónál októberben jelent meg az álnéven alkotó Spiegelmann Laurának, a Manga blog szerzőjének könyve, az Édeskevés. Tegyi Tímea szerint ebben az esetben nem az a fontos kérdés, hogy a mű forrása egy blog, hanem hogy irodalmi műnek tekinthető-e az alkotás. Tegyi úgy véli, nem lehetett előre megbecsülni, hogy sikeres lesz-e a könyv, hiszen az interneten is megoszlanak a vélemények róla. A kiadó visszafogottan költött marketingre, mivel a szerző személye körüli élénk vita és a személyét övező rejtély önmagától beszédtémává tette a könyvet. Spiegelmann Laura – természetesen kizárólag írásban – maga is beismerte, hogy nem tartja magát valódi bloggernek, csak egy ötlet volt, hogy az írásait így tegye közzé, és a blogja nem is igazán interaktív. „Azt hiszem, az Édeskevés nem blogkönyv” – fogalmazott. A kiadó kikötésének megfelelően a szerződés aláírása után lekerült néhány bejegyzés, valamint újabb részek nem kerültek ki a blogra.


Édeskevés
Szerző: Spiegelmann Laura (álnév)
Kiadás: Magvető, 2008
Ára: 2290 forint
Oldalszám: 160
Blog címe: Lauramanga.blog.hu








Horváth Susa, a Jaffa kiadó sajtósa szerint Magyarországon nincsenek olyan blogok, amelyeket érdemes lenne könyvben kiadni. „Nehéz kiemelkedni a temérdek blog közül, a bloggernek igazán érdekes személyiségnek kell lennie ahhoz, hogy az írás kommentek nélkül is megállja a helyét” – fogalmazott Horváth. A Jaffa a Nagy-Britanniában vihart kavaró Abby Lee, alias Zoe Margolis blogregénye, a Hol jár az eszem? magyar kiadója. A könyv itthon ötezer példányban fogyott el, és a kiadó készül a szerző második könyvének megjelentetésére is, de Horváth Susa szerint a blogkönyvekből nem lesz hype, nem fogynak olyan jól.

„Ez egy mellékvágány a technológiai fejlődésben, és az e-bookok és notebookok elterjedésével a könyvnek sincs jövője. Mert sokkal passzívabb, konzervatívabb, nem nyújt közösségélményt, nincs reakció, feedback, nem tesztelhetők előre az igények. Sok ember ráadásul főleg utazás közben olvas, de természetesen nem cipel több könyvet magával, hogy az adott helyzetben választhasson, mit van kedve olvasni” – vetítette előre vízióját Szabó Gergely, melyben a könyv idővel egy olyan luxustermékké válik, mint a bakelitlemezek: a gyűjtők kincse lesz.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása