Zuhant a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) a tavalyi év utolsó negyedében – derül ki a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös méréséből. Jócskán esett a vásárlási hajlandóság és a fogyasztói várakozások is gyászos képet mutatnak. Viszont több csokit eszünk.
(Forrás: Kreatív Online)
Az FBI második legnagyobb zuhanását regisztrálta a GfK és a Corvinus Egyetem, a decemberi 26 pontos csökkenést szeptemberhez képest mérték. Az index jelenleg 124,4 ponton áll. Ennél nagyobb mértékű esést 2006 második negyedévében mértek 52 százalékponttal.
Az FBI mutató a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságát, jelenlegi anyagi helyzetük korábbihoz viszonyított megítélését, jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásaikat, valamint az ország következő 12 hónapban és az elkövetkező öt évben várható gazdasági helyzetének megítélését összegzi. Ezek közül csak az utóbbi megítélése nem változott.
Soha nem látott zuhanást mutat a Vásárlási Hajlandósági Index, ami 27 pontot esett, de a fogyasztói várakozások képe is negatív, hiszen majdnem 25 ponttal kevesebb 2008 harmadik negyedévéhez képest.
Jócskán csökkent a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: tavaly év végén tízből csak négy válaszadó vélte úgy, hogy érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolnia. Ezen túl csökkent mind a lakásvásárlást, mind a lakáseladást érdemesnek tartók aránya is. Az autóvásárlással kapcsolatban ugyanakkor megoszlanak a vélemények, a válaszadók harmada szerint érdemes, ugyanennyi válaszadó szerint nem érdemes autót vásárolni.
A csokikba vetett bizalom azonban nem csökkent, tavaly ugyanis kilenc százalékkal nőtt a praliné bolti eladása – legalábbis ez derül ki az AC Nielsen kutatásából, ami az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmát vizsgálta.
A pralinékon kívül emelkedett az energia- és sportitalok eladása is, mindez 46 százalékkal és vajból is tíz százalékkal többet adtak el a boltokban.
A Nielsen azt is megállapította, hogy a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kategóriák között a jégkrém és az étolaj eladása jelentős mértékben esett tavaly az előző évhez képest.
A vásárlási szokások átrendeződése is folytatódott a múlt évben. Egy-egy százalékkal többen vásároltak élelmiszereket hipermarketekben, diszkontokban és szupermarketekben, míg a háztartási vegyiáruknál a drogériák pozíciója erősödött a 24-ről 26 százalékra emelkedett részesedéssel.